Wnioskodawcą
jest Fundacja "Tutaj przyszłość"- organizacja pozarządowa działająca w
partnerstwie z Zespołem Szkół Ogólnokształcąco -
Technicznych.
Zajęcia realizowane w 07-08. 2007r.
oraz w I półroczu r.szk. 2007/8 w trzech modułach,
których celem jest rozwój i wyrównywanie szans edukacyjnych:
1. UMIEJĘTNOŚCI KLUCZEM DO SUKCESU
Działania realizowane w 07-08 2007r.: Wakacyjny kurs tańca; Lato na
pływalni (wyjazdy na basen do najbliższego aquaparku);
zajęcia w I półroczu r.sz. 2007/8: lektorat języka
niemieckiego, lektorat języka rosyjskiego dla początkujących, zajęcia
wyrównawcze z matematyki, zajęcia wyrównawcze dla uczniów z biologii, zajęcia
reedukacyjne dla uczniów z trudnościami ortograficznymi; zajęcia wyrównawcze z
geografii.
2. WOLNY CZAS POŚWIĘCAM SOBIE
Działania realizowane w 07-08. 2007r.: zajęcia sportowe
-piłka nożna, koszykówka; zajęcia w I półroczu r.sz.
2007/8: Dyskusyjny Klub Filmowy, Komputer i film - kręcimy i montujemy
amatorskie etiudy filmowe;
Młodzież w radio - koło dziennikarstwa
radiowego; Pierwszy kontakt z teatrem
- zorganizowanie 3 wyjazdów (1 raz w miesiącu) na spektakle teatralne w
Krakowie.
3. ZIEMIA LUBLINIECKA BLISKA MEMU SERCU
Działania realizowane w 07-08. 2007r.:
Wakacyjny klub turystyki pieszej i
rowerowej połączony z plenerowymi wykładami zaproszonych gości nt. historii, folkloru, geografii, przyrody, gwar powiatu
lublinieckiego; zajęcia w I półroczu r.sz. 2007/8: Biwak integracyjny dla uczniów klas
pierwszych zorganizowany w zaprzyjaźnionej stanicy harcerskiej w Kokotku k/Lublińca
Wśród
wykorzystywanych form proponujemy uczniom ZSOT : zajęcia
wyrównawcze, zajęcia rozwijające zainteresowania, zajęcia sportowo -
rekreacyjne, zajęcia pedagogiczne. Wśród tych form znajdą się również wycieczki
na spektakle teatralne i biwak integracyjny.
Wnioskodawcą jest Fundacja "Tutaj przyszłość"- organizacja
pozarządowa działająca w partnerstwie z Zespołem Szkół Ogólnokształcąco
- Technicznych.
Wśród wykorzystywanych form znajdują się:
- kółko
menadżerskie kształtujące postawy przedsiębiorczości, podejmowania aktywności
edukacyjnej i zawodowej
- zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego
- zajęcia rozwijające zainteresowania w dziedzinie reklamy
i marketingu (reklama prasowa i radiowa; mechanizmy rządzące skuteczną reklamą,
techniki perswazji)
- wykłady przedstawicieli lokalnego środowiska biznesowego
- kółko erystyczne - zajęcia z zakresu autoprezentacji,
perswazji, żywego słowa, doskonalące umiejętności publicznego zabierania głosu
- warsztaty pedagogiczno - psychologiczne kształtujące
postawę asertywności i kreatywne, niekonwencjonalne myślenie
-
wycieczka na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie i do Centrum Planowania
Kariery Zawodowej.
3. Program
profilaktyki przemocy i zachowań agresywnych w szkole
"PRZYJAZNA SZKOŁA"
Projekt
realizowany w ramach zadania publicznego: Zapobieganie agresji i przemocy
poprzez propagowanie pozytywnych wzorców w społeczeństwie oraz
aktywizowanie dzieci i młodzieży w działania na rzecz społeczeństwa
Wnioskodawcą jest Fundacja "Tutaj przyszłość"- organizacja
pozarządowa działająca w partnerstwie z Zespołem Szkół Ogólnokształcąco
- Technicznych.
Wśród proponowanych uczniom ZSOT
zająć znajdują się:
- zajęcia warsztatowe
"Jak
radzić sobie ze stresem?" , "Nauka treningu autogennego"
- zajęcia warsztatowe
"Przemocy
mówię NIE, czyli jak budować dobre relacje w środowisku", "Sposoby
rozładowywania agresji"
- spektakl profilaktyczny Teatru
"Zwierciadło" pt. "Piąte
przykazanie" - program rekomendowany przez Komendę Główną Policji, Biuro
Koordynatora Służby Prewencyjnej, Stowarzyszenie Przeciwko Zbrodni
- konkurs plastyczny na plakat pod
hasłem: "STOP PRZEMOCY !".
- szkolenia dla rodziców i kadry
pedagogicznej
4. Profilaktyka narkomanii poprzez propagowanie pozytywnych wzorców oraz aktywnego trybu życia
Projekt realizowany w ramach zadania publicznego województwa śląskiego w dziedzinie profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień w 2008roku – przeciwdziałanie narkomanii
Wnioskodawca: Powiat Lubliniecki reprezentowany przez:
Wykonawca zadania: Zespół Szkół Ogólnokształcąco – Technicznych w Lublińcu
Starostę Powiatu Lublinieckiego - Joachima Smyłę
Wicestarostę Powiatu Lublinieckiego - Tadeusza Koninę
W ramach zadania W Zespole Szkół Ogólnokształcąco – Technicznych odbywają się:
- zajęcia sportowe,
- szkolenie dla Rady Pedagogicznej i rodziców z zakresu profilaktyki narkomanii,
- zajęcia profilaktyczne dla klas pierwszych,
- zajęcia profilaktyczne dla klas drugich,
- wycieczka po Jurze Krakowsko – Częstochowskiej,
- spektakl teatralny pt. „Drzazgi”.
5. Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy. Działanie III Stypendia Indywidualne – Wizyta Studyjna 2009 r.
Joanna Walczak
DOBRE PRAKTYKI SZANSĄ DLA POLSKIEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ
– wizyta studyjna w Iðnskólinn í Hafnarfirði w Islandii
Głównym celem wyjazdu jest
zapoznanie się z islandzkim systemem edukacji, a w szczególności poznanie modelu
islandzkiego systemu dochodzenia do kwalifikacji zawodowych. Wobec
ogólnopolskiej dyskusji na temat potrzeby naprawy szkolnictwa zawodowego w
Polsce, wobec niskiej rangi egzaminu zawodowego a przez to słabej motywacji
uczniów do nauki celowe staje się podpatrywanie dobrych praktyk. Wyjazd umożliwi
poznanie pozycji doradztwa zawodowego w Islandii, zapoznanie się z możliwościami
dokształcania i doskonalenia islandzkich nauczycieli kształcenia zawodowego oraz
z pozycją nauczyciela, ucznia i jego rodzica w szkole islandzkiej. Poznanie
mechanizmów motywujące pracodawców do włączenia się w proces kształcenia
zawodowego oraz inwestowania w edukację. Poznanie możliwości dostosowania
szkolnictwa zawodowego do potrzeb rynku pracy a także działań promujących
kształcenie zawodowe w Islandii. Pobyt w Iðnskólinn í Hafnarfirði umożliwi
również zapoznanie się z planami nauczania w innym systemie oświatowym, a także
wyposażeniem pracowni w pomoce naukowe i środki techniczne, organizacją praktyk
zawodowych i związaną z nią współpracą z lokalnymi przedsiębiorcami a także
metodami nauczania stosowanymi w edukacji zawodowej. Poszerzenie wiedzy na ten
temat ma na celu transfer innowacyjnych rozwiązań w zakresie edukacji (w
szczególności edukacji zawodowej), które mogłyby się sprawdzić w naszym kraju, w
macierzystej szkole.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.
Anna Giemza - Jurga
METODY NAUCZANIA PRZEDMIOTÓW ZAWODOWYCH - WYMIANA DOŚWIADCZEŃ - wizyta studyjna w Iðnskólinn í Hafnarfirði w Islandii
Wizyta wnioskodawcy – nauczyciela języków
obcych zawodowych w grupie 4 nauczycieli z Polski będzie miała na celu
zapoznanie się z szeroką działalnością szkoły kształcącej w kierunkach
zawodowych. Wnioskodawca w szczególności skupi się na metodach nauczania języka
zawodowego i języka biznesu. Cele szczegółowe dotyczyć będą zapoznania się z
planami nauczania w innym systemie oświatowym oraz liczbą godzin przeznaczonych
na naukę języka zawodowego w różnych zawodach. Szczególną uwagę wnioskodawca
zwróci na nowoczesne i innowacyjne metody nauczania języków obcych, a także
wyposażenie pracowni w środki dydaktyczne. W zakresie zainteresowań wnioskodawcy
znajduje się także identyfikacja motywacji uczniów do nauki języków obcych, a w
szczególności języka zawodowego.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię,
Lichtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu
Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.
Jolanta Wróbel
SZKOLNICTWO ZAWODOWE. POPATRZMY JAK TO ROBIĄ INNI - wizyta studyjna w Iðnskólinn í Hafnarfirði w Islandii
Cele projektu: Zbadanie możliwości trwałej współpracy ze szkołą w Islandii i przygotowanie podłoża wniosku aplikacyjnego o fundusze umożliwiające wymianę. Przygotowanie współpracy dwustronnej między szkołą polską i islandzką. Nawiązanie kontaktów z dyrekcją, nauczycielami i uczniami szkoły w Hafnarfirdi, poznanie jej bazy lokalowej i dydaktycznej oraz samego procesu kształcenia zawodowego w Islandii.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.
Katarzyna Myrcik
ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ ZAWODOWĄ – WYMIANA DOŚWIADCZEŃ - wizyta studyjna w Iðnskólinn í Hafnarfirði w Islandii
Celem projektu jest podwyższenie poziomu kształcenia zawodowego w Zespole Szkół
Ogólnokształcąco – Technicznych poprzez dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
pomiędzy dyrekcją i nauczycielami bliźniaczej placówki w Islandii. Wnioskodawca
w szczególności skupi się na organizacyjnym funkcjonowaniu placówki kształcącej
w wielu zawodach. Cele szczegółowe dotyczyć będą zapoznania się z planami
nauczania w innym systemie oświatowym, siatką godzin i podziałem na poszczególne
przedmioty, a także wyposażeniem pracowni w środki techniczne i programy,
organizacją praktyk uczniowskich i zasadami współpracy z przedsiębiorstwami w
zakresie zatrudniania absolwentów.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię,
Lichtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu
Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.
6. ENTER YOUR FUTURE
warsztaty z języka angielskiego prowadzone przez studentów ekonomii i matematyki
z Uniwersytetu w Pekinie w dniach 9.03 - 13.03.2009r. Zajęcia były elementem
Programu Międzynarodowej Wymiany Praktyk realizowanego przez AIESEC-
międzynarodowe stowarzyszenie o charakterze edukacyjnym. Program zakładał
przeprowadzenie warsztatów w 20 szkołach średnich na terenie całego regionu
częstochowskiego przez praktykantów z różnych krajów. W ZSOT zajęcia z
przedsiębiorczości w języku angielskim prowadziło 2 chińskich studentów
ostatniego roku studiów ekonomicznych i matematycznych.
7. ENTER YOUR FUTURE warsztaty z języka angielskiego prowadzone przez studenta z Łotwy 19.04 – 24.04. 2010r.w ramach programu międzynarodowych praktyk studenckich AIESEC. Celem projektu było propagowanie przedsiębiorczości oraz tolerancji wobec innych kultur i religii świata. Projekt w praktyczny i atrakcyjny sposób pokazywał zagadnienia związane z biznesem i kreatywnością. Jego koordynatorką z ramienia szkoły była Monika Ziaja – nauczycielka języka angielskiego. Udział w projekcie spotkał się z dużym zainteresowaniem nie tylko ze względu na tematykę warsztatów, ale również możliwość porozmawiania o różnicach kulturowych i podniesienia umiejętności językowych.
8. Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy. Działanie III Stypendia Indywidualne – Wizyta Studyjna 2011 r.
Monika Demarczyk
Podniesienie jakości kształcenia przez wymianę doświadczeń nauczycieli propagujących edukację zawodową
Głównym celem wizyty jest podniesienie jakości kształcenia w ZSOT oraz wymiana doświadczeń w dydaktyki przedmiotów ogólnokształcących w średniej szkole zawodowej w Islandii. Zasadniczy problem koncentrował się wokół pytań: jak sprawić, by ponad 90% absolwentów szkoły w Polsce znajdowało zatrudnienie, podobnie jak absolwenci Iðnskólinn í Hafnarfirði w Islandii? Jakie umiejętności i postawy uczniów kształtować powinna szkoła, aby uczniowie odnosili edukacyjne sukcesy?
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.
Joanna Walczak
Dobre praktyki szansą
dla lublinieckiego technika
–
wizyta studyjna w Norwegii
Głównym celem wizyty jest podniesienie jakości kształcenia zawodowego w ZSOT oraz wymiana informacji i doświadczeń w zakresie organizacji i prowadzenia zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Przyczyni się do tego poznanie norweskiego systemu dochodzenia do kwalifikacji zawodowych, zasad współpracy instytucji edukacyjnych a także bazy dydaktycznej norweskiej instytucji prowadzącej praktyczne szkolenia zawodowe. Istotnym elementem wizyty jest nawiązanie kontaktów i ustalenie współpracy w ramach programu Leonardo da Vinci, którego realizacja ma istotny wpływ na podniesienie zdawalności części praktycznej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik hotelarstwa. Poznanie norweskiego partnera, który wyraża chęć przyjęcia młodzieży ZSOT na praktyki zawodowe w ramach w/w programu, ułatwi otrzymanie dofinansowania w tym programie. Ważne dla realizacji celów wizyty jest również nawiązanie kontaktów i ustalenie współpracy wielostronnej w ramach programów Comenius Regio oraz Comenius.
Jolanta Wróbel
Hotel-moje wymarzone miejsce pracy– wizyta studyjna w Norwegii
Celem wizyty jest nawiązanie kontaktów umożliwiających współpracę między hotelem i gminą Brekstad a Stowarzyszeniem Otwartych Drzwi działającym przy ZSOT w Lublińcu i młodzieżą Technikum Hotelarskiego pragnącą odbywać praktyki zawodowe w Holandii. Dzięki realizacji tego celu możliwe będzie aplikowanie Stowarzyszenia (wnioskujący jest jego prezesem) o fundusze w ramach FRSE. Ponadto celem wizyty jest nawiązanie współpracy z gminą Brekstad i szkołą w Fosen Videregaende Skole, w wyniku której możliwe będzie aplikowanie o fundusze zewnętrzne w ramach programu Comenius Regio. Nawiązane kontakty spożytkowane zostaną dla potrzeb ogółu społeczności powiatu lublinieckiego, która boryka się ze spadkiem atrakcyjności kształcenia zawodowego. Stąd zainteresowane możliwościami doskonalenia umiejętności zawodowych absolwentów technikum hotelarskiego poprzez okresowe zatrudnienie w Kysthotel. Dlatego kolejnym celem wizyty jest rozpoznanie zasad funkcjonowania nowoczesnego hotelu ze szczególnym uwzględnieniem możliwości uatrakcyjniania pobytu gości.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.
Katarzyna Myrcik
KSZTAŁCENIE
PRAKTYCZNE TECHNIKÓW – WYMIANA DOŚWIADCZEŃ -
wizyta studyjna w
Norwegii
Zespół Szkół Ogólnokształcąco – Technicznych, planując wizytę studyjną wicedyrektora – Katarzyny Myrcik w instytucji przyjmującej w Norwegii stawiał za cel wymianę doświadczeń w zakresie kształcenia praktycznego i nowoczesnego zarządzania. Wśród celów szczegółowych znalazło się pozyskanie informacji na temat możliwości organizowania praktyk zawodowych dla młodzieży, poznanie zasad kształcenia w zawodach, środkami dydaktycznymi i metodami nauczania.
Cele projektu zostały w pełni osiągnięte. Szkoła otrzymała pełną informację na temat możliwości podjęcia współpracy. Wizyta w szkole ponadgimnazjalnej oraz spotkanie z przedstawicielem samorządu gminnego doprowadziła do podjęcia współpracy celem przygotowania kolejnych projektów prowadzących do wymiany doświadczeń.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.